apelsinjuice

Juice – Nyttigt?

Juice

Jag skulle vilja säga att den allmänna uppfattningen kring Juice är att folk tror att det är nyttigt. Eftersom de flesta också tycker det är väldigt gott så är chansen stor att vi inte nöjer oss med ett litet glas till frukost. Det har även på senare år blivit allt vanligare att det står något i still med “inget tillsatt socker” på förpackningarna. Vilket är väldigt vilseledande och får många att tro att det är ett bättre alternativ än en förpackning som det inte står så på. Eller att det rentav inte innehåller socker alls.  Det behöver inte alls vara fallet, varför tillsätta socker till något som redan smakar väldigt sött? Sanningen finns istället på innehållsförteckningen på förpackningarna.

Innehåll

Så låt oss titta på vad ett glas Juice egentligen innehåller. Jag valde Brämhults nypressade apelsiner och Tropicanas stormy orange homestyle. Båda färskpressade och utan någonting tillsatt. (precis som alla andra “färskpressade” juicer)

tabell 1

 

Juicen innehåller alltså mer eller mindre uteslutande socker. För att göra jämförelsen ännu mer intressant så jämför vi vidare Juicerna med Coca Cola och mjölkdrycken Pucko.

tabell 2

 

Tittar man på den tabellen så skiljer det inte alls mycket på kolhydrat innehållet (sockret) mellan de 4 olika produkterna. Ur en träningssynvinkel kan vi tom hävda att Puckon är att föredra.

För och nackdelar med Juice

+Gott

+Vitaminer

 

-Tomma kalorier

-Stora mängder socker

-Lätt att få i sig onödigt mycket kalorier utan att bli mätt

Slutsats:

Även fast Juice är gott och innehåller en viss mängd vitaminer så kan det vara smart att vara lite försiktig med intaget. Då ett glas innehåller lika mycket socker som ett glas Coca Cola. En bra tumregel är att dricka så lite som möjligt av era kalorier då de mättar otroligt lite och därför är det väldigt lätt att dricka relativt stora mängder. Så se till och ät kalorierna och vitaminerna genom maten istället!