mat

Ät rätt inför träning eller match

Idag är det äntligen dags för hemmapremiär för SIF nere på anrika Jernvallen! Solen skiner och vi hoppas på mycket publik, bra stämning och en härlig fotbollsmatch!

Dagen till ära tänkte jag lite snabbt gå igenom när och vad som kan vara bra att äta inför en match (eller träning):

Ca 2-4 timmar (beroende på hur lätt vi har att smälta mat) före match bör en större lagad måltid intas.

Vi bygger med fördel denna måltid på kolhydrater exempelvis potatis, ris eller pasta. Anledningen till det är att vi vill toppa upp våra glykogen depåer i kroppen (kroppens energi) och även att hålla oss mätta. Som proteinkälla vill vi här undvika stora köttbitar då det tar relativt lång tid för kroppen att smälta dessa. Istället väljer vi magert kött eller kyckling. Fett och fiberintaget bör också hållas nere denna måltid av samma anledning, det tar lång tid att smälta. Stora mängder kryddor bör också undvikas, speciellt salt och starta kryddor. Slutligen är det väldigt viktigt att dricka ordentligt under den här måltiden.

Övrig vätska intas med fördel utspritt på ett flertal gånger under matchdagen. Här kan det vara smart att få i sig vätska även fast man inte känner sig akut törstig. Desto närmare match (sista timmen) vi kommer desto mindre blir portionerna vatten per gång.

Källor:
Fogis.se
Fotbollens träningslära – Paul Balsom